Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/cache.php on line 36 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/theme.php on line 507 rskribent.dk | Øje for ord

Bragt i Dagbladet Information d. 8. november 2004

Idealisme uden bagtanke

Et opslag i fremmedordbogen bekræfter, at begrebet idealisme står i kontrast til materialisme og desuden dækker over det at have en uselvisk indstilling. Men to kampagner, der er blevet lanceret inden for de sidste par måneder, kan godt gøre én i tvivl, nemlig Arla Foods interviewrække med Lotte Heise og Socialministeriets “De Frivillige Engle”.

Midt i morgenmaden kom jeg i tvivl. Og igen ved busstoppestedet. Men et senere opslag i fremmedordbogen bekræftede, at begrebet idealisme står i kontrast til materialisme og desuden dækker over det at have en uselvisk indstilling. Jeg mente det da nok - der stod ikke noget om idealistens fokus på økonomisk og personligt udbytte. Men to kampagner, der er blevet lanceret inden for de sidste par måneder, kan godt gøre én i tvivl, nemlig Arla Foods interviewrække med Lotte Heise og Socialministeriets “De Frivillige Engle”.

For tiden er Lotte Heise tilbage på kartonerne med økologisk mælk. Over morgenmaden får man klar besked om, hvorfor Heise selv køber økologiske varer: “Jeg synes, at i et samfund som vores, hvor alle de basale behov er opfyldt, bør de fleste af os have overskud til at være idealistiske”. Det kan der være noget om. Men særlig dybfølt virker det ikke ved endt læsning, for da står det klart, hvorfor teksten i virkeligheden har overskriften “Lottes overskud”: “Lotte Heise er lige nu aktuel med DVD-udgivelsen af sit nyeste show. DVD’en kan bl.a. købes på www.lotteheise.dk”.

Den 21. september i år lancerede socialminister Eva Kjer Hansen en ny landsdækkende kampagne om frivilligt socialt arbejde i Danmark. Formålet er godt: “Kampagnen skal vise glæden og mangfoldigheden i det frivillige sociale arbejde. Samtidig skal kampagnen gøre det nemmere at finde et job som frivillig” (fremgår det af www.engle.dk). Men det er påfaldende, hvor meget der fokuseres på de frivillige og deres udbytte, frem for på dem, der har brug for hjælp. Ét af flere slogans er “Gør noget for andre og dig selv”, som ved busstoppestedet kombineres med billeder af smilende mennesker, der har fået tegnet englevinger og glorier på sig. Den ressourcestærke giver, der har det godt med sin gode gerning, er altså i fokus, når det gælder hvervekampagnens ansigt udadtil - ikke den ressourcesvage modtager eller samværet mellem de to. Af en eller anden grund er det ikke nok at sige: “Gør noget for andre” - punktum.

Når Arla Foods og Socialministeriet blander idealisme sammen med individets økonomiske og personlige udbytte, er det uheldigt. Én ting er, at både Arlas interviewrække og Socialministeriets kampagne fremstår som sære sammensurier af idealistisk opråb og reklame, hvor de to ting spænder ben for hinanden. En anden og langt mere alvorlig effekt er, at det danner præcedens for, at uselvisk, det er noget, man er for sin egen skyld. Virksomheder og statslige institutioner behøver ikke at være idealismens foregangsmænd, men de skal holde sig fra at udvande begrebet, så man må slå det efter i fremmedordbogen!