Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/cache.php on line 36 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/theme.php on line 507 rskribent.dk | √ėje for ord

Upubliceret - tænkt bragt i fagbladet Folkeskolen

De mange intelligenser p√• spil i s√łgen efter udfordring

Stine Hejlesen og Lea Lund Hansen savner tid til fordybelse, sammenh√¶ng og praksiserfaring i deres l√¶reruddannelse. Men i stedet for at s√¶tte sig med armene over kors i skolens studien√¶vn har de to ildsj√¶le selv taget h√•nd om frustrationerne. Med udformningen af MI-spillet® har de fundet en r√łd tr√•d i deres uddannelsesforl√łb. De har skabt sammenh√¶ng i deres uddannelse og har f√•et et glimt af den verden med tavlekridt, temauger og teambuilding, der venter efter tiden p√• Frederiksberg l√¶rerseminarium.

Frustrationer fra en folkeskolelærer under uddannelse

Hvordan skaber man som lærerstuderende sammenhæng mellem filetering af torsk, freudiansk psykoanalyse og fonetisk opmærksomhed? På en ganske almindelig tirsdag med et meget alsidigt skema kan frustrationer over manglende sammenhæng i læreruddannelsen til tider overskygge glæden: Hvordan skal den teoretiske viden om bare få år danne grundlag for en hverdag i praksis i et klasseværelse? Og hvordan finder man tid til fordybelse i en dagligdag med fire liniefag på skemaet?

Frustrationerne over l√¶reruddannelsen har f√•et Stine Hejlesen og Lea Lund Hansen til at g√• egne veje. MI-spillet® er blevet til i en s√łgen efter sammenh√¶ng og praksiserfaring.

Hvad er MI-spillet®?

Med MI-spillet® omformer Stine Hejlesen og Lea Lund Hansen Howard Gardners teori om de mange intelligenser til et praktisk og h√•ndgribeligt v√¶rkt√łj til brug i folkeskolen.

For at spille MI-spillet® skal man v√¶re fem personer: En gamemaster og to hold med to personer p√• hver. De to hold bruger hele kroppen, mens de k√¶mper mod hinanden, og skal samarbejde og udnytte hinandens intelligenser for at komme frem til m√•lfeltet. Det hold, som arbejder bedst sammen, har st√łrst chance for at vinde. Gamemasterens rolle er at l√¶se opgaver op inden for de seks intelligenskategorier: sprog-klog, tal-klog, billed-klog, krops-klog, musik-klog og natur-klog. De personlige intelligenser, jeg-klog og andre-klog, indg√•r i alle sp√łrgsm√•l, da samarbejdet og selvindsigt er afg√łrende, hvis man vil vinde.

Da de to l√¶rerstuderende begyndte at interessere sig for teorien om de mange intelligenser, tog de kontakt til flere danske folkeskoler, og det viste sig, at det kun var meget f√•, som havde h√łrt om og havde t√¶nkt sig at integrere Howard Gardners intelligensbegreb i undervisningen. “Ofte gav l√¶rerne udtryk for, at det rent praktisk var sv√¶rt at gennemf√łre i undervisningen”, fort√¶ller Stine Hejlesen og forts√¶tter: “Med spillet √łnsker vi at give folkeskolel√¶rere et konkret redskab. Et redskab som kan bruges til at bevidstg√łre eleverne om de mange intelligenser”.

Spillet henvender sig prim√¶rt til elever fra 6. til 10. klasse og kan b√•de bruges som en simpel introduktion til at besk√¶ftige sig med de mange intelligenser og som et specifikt undervisningsredskab til brug i emnebaseret eller tv√¶rfagligt arbejde. Bevidstg√łrelse om egne forcer kan v√¶re et st√łttende fundament ved kommende uddannelsesvalg og kan blandt andet bruges i erhvervsvejledingen.

De mange intelligenser er den r√łde tr√•d

Interessen for Howard Gardners mange intelligenser opstod i forbindelse med en dannelseuge p√• f√łrste semester. Her blev ideen om at lave et gulvspil, som udfordrede de mange intelligenser, for f√łrste gang realiseret og afpr√łvet i danske folkeskoler.

Siden har Stine og Lea b√•de arbejdet med teorien om de mange intelligenser i forbindelse med deres eksamener i p√¶dagogik og i psykologi og ved godt, at der er mange invendingerne mod Howard Gardners teori. “Vi forholder os kritisk til teorien, men holder fast i grundtesen om, at alle mennesker er intelligente” siger Lea Lund Hansen. “Som folkeskolel√¶rer er en af de st√łrste udfordringer at f√• alle elever med - ogs√• de elever, hvis forcer ikke ligger inden for det boglige i traditionel forstand”.

Seneste skud p√• MI-stammen er et frit, kreativt projekt p√• seminariet, hvor de to l√¶reraspiranter har videreudviklet MI-spillet® og lavet en tilh√łrende l√¶rervejledning. Spillet har i denne fase bev√¶get sig fra det tidligere forstadium til et konkret undervisningsmateriale.

“Vi har ikke nogen intention om at l√¶gge teorien om de mange intelligenser ned over hele vores uddannelse. Men det er tilfredsstillende at kunne skabe sammenh√¶ng mellem dele af det, vi er blevet pr√¶senteret for”, fort√¶ller Stine Hejlesen.

Med gulvspillet som springbræt til virkeligheden

Stine og Lea har med MI-spillet® ikke bare f√•et mulighed for at skabe en forbindelse mellem fagene. De har ogs√• f√•et mulighed for at komme ud i den virkelige verden p√• forskellige folkeskoler rundt om i landet. De holder workshops for b√łrn og voksne, hvor de inspirerer til at bruge de mange intelligenser i undervisningen, og har efterh√•nden f√•et opbygget en mindre foredragsvirksomhed ved siden af studierne. “Det giver os en sammenh√¶ng mellem den teoretiske undervisning, vi modtager p√• seminaret, og den praktiske verden, som venter om bare f√• √•r”, pointerer Lea Lund Hansen.

Pigerne har med teorien om de mange intelligenser fundet en opl√łftende og p√¶dagogisk indstilling, som var mulig at oms√¶tte i praksis. De har fundet ud af at videregive et teoretisk udgangspunkt p√• en praktisk m√•de, s√• eleverne i de danske folkeskoler lettere kan l√¶re om intelligensbegrebets mangfoldighed.

MI-spillet® indeholder mange muligheder, men det vigtigste if√łlge Stine og Lea er, at eleverne f√•r nuanceret intelligensbegrebet. “Med spillet udvikler vi intelligensbegrebet gennem Howard Gardners kontroversielle udsagn om, at alle mennesker er “kloge”. Vi vil med spillet gerne diskutere intelligens og bidrage til, at folkeskoleelever f√•r nuanceret deres opfattelse af, hvad det vil sige at v√¶re et klogt menneske”.

Stine Hejlesen og Lea Lund Hansen har gennem forl√łbet f√•et utallige opfordringer om at s√¶tte MI-spillet® i produktion, og spillet kan nu k√łbes via deres hjemmeside.

For yderligere information se www.mi-spillet.dk.