Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/cache.php on line 36 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/web/web194388/rskribent.dk/wp-includes/theme.php on line 507 rskribent.dk | Øje for ord

Bragt i Politikens Vi Rejser-sektion 15. marts 2002

Bilhandel i USA: Vejen til frihed på hjul

At købe og sælge brugt bil i USA er en omfattende affære. Her er opskriften på, hvordan du kan undgå, at bilkøb og -salg bliver det rene helvede.

Telefonen ringer i det lille snuskede kontor, der ligger i forlængelse af værkstedet. Manden bag skrivebordet løfter røret og præsenterer sig som J-Bird. Han er mekaniker, brugtvognsforhandler og lokal mester i karate. Stemmen er lys og venlig, og glimtet i øjet lyser op i en verden af olie, rust og reservehjul.

Ved siden af værkstedet står de brugte biler parkeret. En isbil, en rusten Ford, en Nissan fra 1979 og andre mere eller mindre slidte køretøjer. J-Bird har ingen smarte salgstricks, og hans skjorte har aldrig været strøget. Men han er ærlig, venlig og ægte. Hver bil har sin egen historie, og dem får vi. Der er gået to timer, da han rækker mig nøglerne og beder mig om at behandle hende pænt. Den aldrende, men charmerende Nissan fra 1979.

En bil er det ideelle transportmiddel til oplevelsesrejser. Det er frihed på fire hjul. Frihed til selv at lægge ruten, frihed til at vælge til og fra og frihed til at køre fra ved næste afkørsel og holde en pause. Men frihed er sjældent “for free”, og at købe og sælge en brugt bil i USA kræver god forberedelse og planlægning. Jeg er hverken motorkyndig eller bilentutiast, men jeg har været der; på Highway nr. 10 bag rattet i en Nissan med slidte dæk og bremseklodser. Jeg håber at kunne spare fremtidige bilkøbere og -sælgere for en del besvær. Så friheden bliver om ikke “for free” så til at betale.

Stort udvalg på nettet

Der er mange brugte biler til salg i Guds eget land, og allerede før afrejse er det vigtigt at overveje, hvilken bil I søger. Hvor mange skal med, hvor langt skal I køre, hvordan er ruten, og hvor meget må bilen koste? Det giver et godt frasorteringsgrundlag i brugtbilsjunglen. På Internettet findes et stort udvalg af hjemmesider for køb og salg af brugte biler. De fungerer som elektroniske bilmagasiner med billeder af og oplysninger om hver enkelt bil. Sælgerne er både brugtvogsnforhandlere og privatpersoner, og det er muligt at kontakte dem via e-mail eller telefon. Men jeg vil ikke råde nogen til at indgå aftale om køb uden at have set og prøvekørt bilen. Desuden er besøgene hos brugtvognsforhandlere og private sælgere store oplevelser i sig selv. De siger ofte mere om amerikansk kultur og levevis end mange turistattraktioner. Så brug Internettet til at undersøg, om jeres ønsker stemmer overens med de reelle muligheder og til at lære et par fagudtryk. Det er vigtigt, at I beregner god tid til bilindkøb. Det er svært at være klog og kritisk køber under tidspres.

Som bilkøber er tre forhold vigtige; selve købet, indregistrering og sidst, men ikke mindst forsikring af bilen. I alle tre faser er det nødvendigt at oplyse en amerikansk adresse til forsendelse af papirsager. Hvis I hverken har venner eller familie i USA, er det muligt at modtage post på posthusene via ordningen “Poste Restante”. Undersøg på www.usps.gov hvilke posthuse der ligger på jeres rute og noter adresserne. En tredje mulighed er at spørge et hostel eller hotel om lov til at bruge deres adresse.

Bilsælgere annoncerer i lokalaviser og i specielle brugtbilsmagasiner som “Auto Trader” og “Trading Times”. Magasinerne udkommer ugentligt og kan købes i de små lokale supermarkeder, der på amerikansk hedder “conveniencestores”. Desuden er det værd at undersøge opslagstavlerne på de lokale vandrehjem.

Køb

Det er vigtigt, at I besøger flere forskellige forhandlere eller private sælgere. Planlæg kun at besøge et par om dagen og lad være med at vælge den første og bedste bil. Forklar sælgerne jeres situation og brug tid på at ose. Undersøg bilerne, spørg til alder og til hvor langt de har kørt og bed altid om lov til at prøvekøre dem. Det er vigtigt, at bilen passer til jeres behov, så undersøg både kabinen og bagagerummets størrelse. Vær mindst to sammen, når I kigger på biler, så I kan støtte hinanden og diskutere eventuelle tilbud fra sælger. Husk at være realistiske i forhold til, hvilken bil I vælger. Den skal kunne køre godt, sikkert og langt, men prisen skal være så lav, at jeres budget kan klare udgifter til nye dæk og bremseklodser og eventuelle mindre reperationer. Det er muligt at prutte om prisen hos både brugtvognsforhandlere og private sælgere.

I USA hedder et købsbevis til biler en “pink slip”, og i købesituationen er den sælgers ansvar. Ved salg skal den underskrives af sælger og køber. Den dokumenterer overdragelsen og fungerer som bevis på, at bilen ikke er stjålet. Når den efter salget er i jeres hænder, er det derfor vigtigt altid at have den med i bilen. Desuden skal “pink slip” også bruges ved indregistrering af bilen.

Indregistrering

Køber I bilen i en anden stat, end hvor den sidst er indregistreret, skal den indregistreres på ny. Før indregistrering skal bilen bestå en såkaldt smogtest, der tester, om bilen forurener for meget. Testen koster ca. 40 dollar og udføres på de fleste autoværksteder. Men vælg et værksted der arbejder med det bilmærke, I kører i. Brugte og ældre biler kan have store problemer med at bestå testen, og de nødvendige reperationer er dyre. Spørg derfor altid sælger om at se en bestået smogtest fra den stat, I befinder jer i inden køb, da grænserne for, hvor meget røgen fra bilens udstødning må forurene, er forskellige fra stat til stat. Selve indregistreringen foregår på Department of Motorvehicles (DMV), det amerikanske motorkontor. Se i telefonbogen, eller spørg lokalbefolkningen om adressen. DMV skal bruge beviset på den beståede smogtest, “pink slip”, bilens papirer med standardoplysninger som nummerpladecifre og alder og endelig den nye ejers underskrift på selve indregistreringsattesten. Først når “pink slip” underskrives af DMV, bliver den endeligt gyldig. Den nye bilejer får en midlertidig “pink slip” og indregistreringsattest med, og efter to til tre uger sendes originalerne til den oplyste amerikanske adresse.

Forsikring

I de amerikanske fagbøger fylder afsnittet “Advokater” et skræmmende højt antal sider. USA er sagsøgernes land. Derfor er en forsikring uhyre vigtig, og desuden er det ulovligt at køre en bil uden. Problemet er ikke at finde forsikringsselskaberne, men derimod at gøre dem villige til at forsikre jer. Unge udlændinge på kortvarig gennemrejse står ikke øverst på ønskelisten, men det bedste råd er at være ærlig og tålmodig. Vælg et større lokalt selskab (se i lokaltelefonbogen, hvor mange filialer der er), da de helt små som regel er de mindst villige, og forklar dem grundigt sitautionen. Hvor I kommer fra, hvad I laver derhjemme, og hvorfor I har valgt at rejse rundt i bil. Når det lykkes, er den bedste løsning at forsikre bilen med et valgtfrit antal chauffører i den periode, rejsen skal vare. En kortvarig forsikring er dyr, men som nævnt lovpligtig. Forsikringen tegnes af én person, og han eller hun får en midlertidig kopi med. Denne gælder i fem uger, hvorefter den egentlige forsikring sendes til den oplyste amerikanske adresse. Hav altid forsikringspapirer med i bilen, sammen med den midlertidige “pink slip” og indregistreringsattesten.

Salg

Hvor glædeligt eller sørgeligt det end er, slutter en rejse, og det samme gør en bilkøbers ejerskab. En lille trøst kan være, at man som sælger kender køb/salgsproceduren. Det er langt værre at finde købere. Men prøv først og fremmest at huske, hvad I faldt for ved den bil og sælger, I valgte. Det er nødvendigt at annoncere, og bliver I længere tid i den by, hvor I vil sælge, så gør det i de lokale aviser og brugtbilsmagasinerne. En anden mulighed er at reklamere på vandrehjem, hostels og offentlige opslagstavler i supermarkeder eller på busstationer. Det er en god ide at lave annoncer med fotografier af bilen og få, men vigtige informationer om dens alder, stand og hvor langt den har kørt. I kan selv tage fotografierne, og fotokopiforretninger findes i de fleste amerikanske byer. Bed evnetuelle købere om at kontakte jer via e-mail og skrive deres telefonnummer i mailen, så I kan kontakte dem. Spørg derudover alle unge rejsende I møder, om der skulle være bilkøbere i blandt dem. En anden salgsmulighed er at opsøge en autoophugger. Skrotpræmien på biler i USA ligger generelt på omkring 50 dollar. Ophuggeren skal bruge bilens papirer inklusive “pink slip” og indregistreringsattest. Det er ingen god forretning at skrotte bilen, men det kan blive sidste udvej pga. tidspres eller bilens dårlige stand. Vurdér derfor, om det er realistisk at få jeres bil solgt, inden I går igang med at annoncere. Det er ulovligt at efterlade bilen på gaden, og desuden sender det amerikanske politi regningen for at fjerne bilen til ejeren. Så få ejerskabet afsluttet på rette vis. God tur.